پیامرسان های موسسه آوای توحید

 

  ایتا (اعلانات مدرسه)

 

  آپارات

 

  ایتا

 

  تلگرام

درس مناجات خمسه عشر

تاریخ انتشار: 1399/05/14    
درس مناجات خمسه عشر

مشروح  سرفصل های درس  جهت آشنایی بیشتر علاقه مندان

  • مدرس: استاد معظم سید علی حسینی آملی

  • کتاب تدریسی: مناجات خمسه عشر

  • تعداد جلسه: 30 جلسه

جهت مشاهده سرفصلها کلیک کنید.

مناجات التائبین


  • توبه و استغفار به خاطر کوتاهی


  •  اشاره به آثار زیان بار گناه که خواری و ذلت در دنیا و آخرت، دوری از خدا و مرگ دل‌ها


  •  توبه وسیله نیل به رحمت الهی


  • سخن گفتن با حالت تذلل و زبان التماس و زاری با خداوند،


  • رازداری و پرده پوشی خداوند بر گناهان بنده


  • درخواست بخشش گناهانی که انسان را به گرداب هلاکت می‌افکند، ببخشد


  • درخواست پرده پوشی نسبت به خطا‌ها و رسوایی‌های پنهان انسان


  • اشاره به پنج صفت خداوند؛ اجابت کننده درماندگان، برطرف کننده زیان، احسان کننده بزرگ، دانای اسرار و پرده پوشی بر خطا‌ها و درخواست بخشش از خداوند توبه و استغفار به خاطر کوتاهی


  •  اشاره به آثار زیان بار گناه که خواری و ذلت در دنیا و آخرت، دوری از خدا و مرگ دل‌هاست.


  •  اشاره به اینکه توبه وسیله نیل به رحمت الهی است.


  • سخن گفتن با حالت تذلل و زبان التماس و زاری با خداوند، انسان را برای دریافت رحمت الهی مستعد می‌کند


  •  اشاره به رازداری و پرده پوشی خداوند بر گناهان بنده


  • درخواست بخشش گناهانی که انسان را به گرداب هلاکت می‌افکند، ببخشد.


  •  درخواست پرده پوشی نسبت به خطا‌ها و رسوایی‌های پنهان انسان.

  • اشاره به این نکته که گنه کار را مستحق ملامت و سرزنش خدا است: «لک العتبی حتی ترضی»

  •  اشاره به پنج صفت خداوند؛ اجابت کننده درماندگان، برطرف کننده زیان، احسان کننده بزرگ، دانای اسرار و پرده پوشی بر خطا‌ها و درخواست بخشش از خداوند

 

مناجات الخائفین


  • شروع دعا به صورتی که حس ترحم مخاطب و شنونده برانگیخته شود.


  •  در خداوند تغییر حالات و انفعال راه ندارد، این گونه سخن گفتن، باعث دریافت فزون‌تر رحمت الهی می‌گردد.


  •   نشان دادن خود در کمال درماندگی و شرمندگی در درگاه خداوند.


  •   باقی بودن بین خوف و رجا و حالتی کسی که نمی‌داند که عاقبت او به خیر و سعادت می‌انجامد یا به شقاوت.


  •   امیدواری به رحمت و رأفت خداوند در کنار اقرار به گناهکاری.


  •   اهتمام در جهت بندگی با همه اعضا و جوارح.


  •  باز بودن درهای رحمت الهی به روی موحدان و جویندگان رحمت واسعه الهی.


  •   درخواست مشاهده جمال خداوند از خودش.


  •   اشتیاق داشتن به وصال خداوند.


  •  بیقراری از فراق حق تعالی 

مناجات المحبین

  • شیرینی محبت خداوند

  •  اگر کسی به جوار خداوند بار یافت و به قرب معبود انس گرفت، حتی لحظه‌ای از حال و هوای انس به قرب الهی خارج نمی‌شود

  •  مقام قرب و ولایت خداوند.

  •  بندگی و خودسازی

  •   شوق به لقای الهی

  •  راضی بودن به قضا و قدر الهی از لوازم محبت به خداوند.

  •   مقام رضا و تسلیم

  •  مقام مجذوبان و شیفتگانش وشاهدان

  •   توجه تام و دایمی به خداوند

  •  مقام آه و ناله

  •  انوار قدسی لطف پروردگار

  •  نظاره و تماشای محبوب

مناجات المریدین

  • وصال و تقرب به خداوند

  • توسل

  •  عبادت‌های شبانه روزی ، اهل خشیت در پیشگاه با عظمت خدا

  •  توسل و تمسک به راهنمایان و پیشگامان راه رسیدن به خداوند

  •  ویژگی های راهنمایان: برخورداری از آبشخور کمال و تعالی، برخورداری از محبت خالصانه به خداوند و درک لذت مناجات و نیل به مقاصد عالی.

  •   لطف، عنایت، فضل و احسان خداوند به بندگان مطیع و فرمان بردار خویش و رحمت و رأفت او را در حق غافلان به عنون صفات ویژه خداوند

  •   مراتب عالی محبت و عرفان

مناجات المطیعین

  • درخواست توفیق بندگی و انجام تکالیف الهی از خداوند

  •  درخواست زدوده شدن شک و تردید از دل انسان از خداوند؛

  • معرفی شک و گمان فاسد به عنوان بستر فتنه؛

  • درخواست سوار شدن بر کشتی‌های نجات و رحمت الهی؛ کسی که سوار کشتی نجات و رحمت الهی می‌شود، از لذت مناجات با معبود بهره‌مند و سرشار می‌شود.

  • درخواست توفیق مجاهدت در راه خداوند، مجاهدت نظامی و جهاد با نفس و خودسازی که جهاد اکبر نامیده شده است.

  •  اشاره به اینکه انسان، از خود اصالت و استقلالی ندارد و هستی او عاریه است: فَاِنَّا بِكَ وَلَكَ.

  •  شفیع و وسیله قرار دادن خداوند نزد خودش.

  •  هیچ شفیع و وسیله‌ مستقلی جز خداوند نیست: «وَلا وَسيلَةَ لَنا اِلَيْكَ اِلاَّ اَنْتَ».

  •  در دعاهای خویش، همت والا داشتن و درخواست‌ عالی‌ترین مقامات را از خداوند داشته باشیم.

  •  درخواست قرار گرفتن در زمره صالحان و نیکان

مناجات المعتصمین

  •  دعا با نهایت ذلت و درماندگی و با اعتراف به فقر و نداری و بی‌چارگی.
  •  هیچ امیدی به غیر خدا نیست.
  •  ورای عزت و قدرت الهی، عزت و قدرتی وجود ندارد.
  •  ذکر اسمای الهی متناسب با مقام التجا و اعتصام به خداوند.
  •  انسان باید به خاطر گناهان خویش به درگاه الهی معتصم شود و درخواست رحمت او را داشته باشد نه خطرات و بلاهای مادی و دنیوی.
  •  درخواست از خداوند با نهایت خضوع و تواضع.
  •  توسل به فرشتگان و بندگان شایسته خداوند با نهایت تواضع.
  •  درخواست بخشش از خداوند به حق فرشتگان و بندگان شایسته حق و مقام ایشان.
  •  درخواست سکینه و آرامش.
  •  درخواست غرق کردن انسان در انوار محبت الهی.
  •  درخواست نگاهداشتن انسان در کنف عصمت الهی.

مناجات مفتقرین

  • برطرف شدن کمبودهای زندگی انسان، تنها با لطف و مهر الهی

  • دیگران نیزمانند خودمان فقیرند و ناتوان در برطرف کردن فقر و تهیدستی انسان.

  •  خداوند مقصود و مطلوب جویندگان و ولی صالحان و شایستگان.

  •  تنها راه حل مشکلات انسان، توجه به خداوند و چنگ زدن به ریسمان الهی و انجام دستورات او.

  •  عبادت و اعمال نیک انسان، ناشی از توفیق الهی.

  •  اعتراف به ذلت و خواری خود و ناچیز دانستن عبادات خویش.

    مناجات الذاکرین

  •  عدم توانایی انسان در به جای آوردن حق ذکر و یاد خداوند.

  • اگر خداوند فرمان نمی‌داد که او را یاد کنیم، ما او را منزه از یاد خود می‌دانستیم.

  • ذکر خدا، منتی است از سوی او بر انسان و نعمتی بزرگ.

  •  درخواست توفیق ذکر و یاد خداوند.

  • هیچ عقلی از معرفت و شناخت خدا بی‌بهره نیست و خداوند عقل‌ها را چنان آفریده است که بتوانند او را بشناسند: «وَ عَلى‌ مَعْرِفَتِکَ جُمِعَتِ الْعُقُولُ الْمُتَبایِنَةُ»

  • حصول آرامش دل با یاد خداوند است: «نفوس جز با یاد تو آرامش و سکونت نمی‌یابند.»

  • هدف نهایی انسان رویت خدا و لقاءالله و رسیدن به مرحله‌ای است که هیچ حجاب و حائلی بین انسان و خدا نباشد.

  • رسیدن به لقاء الله، هدف خلقت

  • هر لذت غیر الهی و هر لذتی که غیر ذکر خدا حاصل شده است، نادرست و نیازمند به استغفار است
  •  

    مناجات الراجین

  •  امید به خداوند و رحمت بی‌انتهای او.

  •  محدود نبودن درخواست انسان از خدا و امید به فضل الهی

  •  لزوم درخواست همه نعمت‌های دنیوی و اخروی از خداوند و امید به فضل او داشتن

  •  درخواست نعمتهای معنوی و اخروی

  • درخواست  مقامات الهی از خداوند در کنار درخواست‌های مادی

  •  ستودن خداوند و ذکر اسماء و صفات الهی در کنار درخواست از او
  • مناجات الراغبین

  • خوف و رجا

  •  توجه به راه طولانی سفر آخرت و نداشتن زاد و توشه کافی

  • توکل و اعتماد به رحمت بی‌نهایت خدا به انسان

  •  سفارش به شیعیان به داشتن همتِ بلند.

  •  درخواست درجات متعالی از خداوند در هنگام مناجات.

  •  بیان حسن ظن به اکرام و انعام نیکوی خویش در بهره‌مندی از مقام قرب و جوار خدا.

  • توجه به این نکته که هر کسی بر حسب معرفت و مرتبه کمالی خویش در پیشگاه الهی، قصور و تقصیر دارد وگناهی نموده است، باید از آن استغفار کند.

  •  امید به رحمت بی‌کران الهی در کنار توجه به کوتاهی خود در بندگی خداوند.

 

  • این دوره دارای گواهینامه از طرف دانشگاه ادیان و مذاهب و قرآن و حدیث می باشد.
  • مزایا دوره: 1- فراگیری یک دوره معرفت دینی
  • 2- تربیت مدرس و بکارگیری مدرسین
  • 3- استفاده از ظرفیت دانش پژوهان
  • 4- ارتباط نزدیک با اساتید دوره
  • هزینه دوره: 

جهت ثبت نام دوره روی لینک زیر کلیک کنید.

 

اشتراک گذاری:

نظرات

اطلاعات تماس:

دفتر اداری: قم،عماریاسر،مجتمع زمزم،واحد245
ساختمان آموزشی: قم،عماریاسر،مجتمع زمزم،واحد248
کدپستی: 3715696797
تلفن تماس(زمان تماس ۱۶:۳۰لغایت۲۰)   :     3_02537845362
سامانه پیامک: 5000541304050
ایمیل: avatoohed@gmail.com

  ایتا (اعلانات مدرسه)

 

  آپارات

  ایتا

 

 تلگرام