دوره انسان شناسی عرفانی

دوره انسان شناسی عرفانی
استاد: حیدر ضیائی
نوع دوره: مجازی کوتاه مدت
تعداد جلسات: 35
هزینه دوره: 350,000 تومان

ثبت‌نام

سرفصل
  • مراد از عرفان و عارف حقیقی در دیدگاه علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی)

  • بیان و شرح اصل سی و یکم از اصول ایقانیِ؛ کتاب "انسان در عرف عرفان

  • گونه‌های عالم خیال 

  • کیفیت حصول تمثلات عالم خیالیِ منفصل 

  • کیفیت ادراکات انسانی 

  • مراتب ادراک در کلام امیرالمؤمنین علی

  • تفاوت غذای روح و جسم 

  • مراد از فوق تجردبودن نفس انسان

  • تقسیم‌بندیِ علوم 

  • مراتب دانش‌ها و علوم بشری 

  • مراتب حقیقت واحدۀ انسانی

  • تبیین ادراک قوۀ احساس

  • تبیین ادراک قوۀ خیال 

  • تبیین ادراک قوۀ تعقل و توهم 

  • تفاوت نحوۀ ادراک قوۀ تعقل و توهم

  • تفاوت واسطه و آلت در ادراکات نفس انسان 

  • قائدۀ امکان اشرف و اخس

  • برخی از وجوه معانیِ حدیث "مَنْ عَرَفَ نفسَه، فقد عَرَفَ ربَّه" 

  • مفهوم جوهر و عرض 

  • اقسام جوهر 

  • مراد از مجردبودن فعلِ عقل 

  • اقسام عرض 

  • تفاوت اضافۀ مقولیه با اضافۀ اشراقیه 

  • تفاوت جنس و ماده

  • تفاوت فصل و ماده 

  • واحد حقیقی و واحد عددی

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • نتایج برآمده از اصل چهلم 

  • سخنی در باب لطافت نفس و اثرپذیریِ سریع آن 

  • خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی) در حکمت نزول برخی از آیات قرآن 

  • مجذوبینِ سالک و سالکینِ مجذوب 

  • جذبه‌های عرفانی و روحانی؛ با مثال و بدون مثال 

  • مفهوم شطحیات اهل عرفان 

  • تفاوت مقام ولایت و خلافت

  • وجه برتری انسان کامل نسبت به ملائکه

  • لزوم مجاورت ایمان و عمل صالح 

  • لزوم حرکت در مسیر بندگی تنها به قصد عبودیت خداوند سبحان 

  • معنای عالم "ذر" در لغت و اصطلاح 

  • تقسیم عوالم هستی 

  • پیمان‌ گرفته‌شده در عالم ذر از فرزندان حضرت آدم

  • استشمام رایحۀ معطرِ افلاک توسط حکیمان الهی 

  • استدلال فلاسفۀ مشاء بر ردِّ امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • استدلال حکیم ملاصدرا بر امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • مفهوم انسان واقعی

  • تفاوت تمثل و تشکل 

  • مراد از تمثل اعمال 

  • اقسام رؤیای صادقه 

  • مراد از تعبیر و شخص معبّر 

  • آیات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • روایات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • حکایتی در باب تجسم اعمال 

  • پاداش بهشت، استوار بر پایبندی به دو اصل 

  • روایت قیس‌بن عاصم از پیامبر اکرم

  • شبهات برتراند راسل 

  • تبیین شبهات برتراند راسل 

  • پاسخ به شبهات برتراند راسل 

  • بیان عوالم گوناگون

  • حقیقتِ چشم برزخی

  • خاطره‌ای در بیان شامّۀ برزخیِ علامه محمدتقی جعفری

  • مسیر دست‌یابی به ادراکات برزخی 

  • مبحث اعتدال مزاج 

  • معیار حقیقی‌بودنِ مکاشفات و رؤیاهای انسان 

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • حکمت‌های نهفته در ورای احکامِ شرعی

  • انواع مکاشفات 

  • کیفیت معاد جسمانی 

  • اوصاف حقیقیِ وجود 

  • حیاتِ همۀ پدیده‌های هستی از دیدگاه اهل معرفت 

  • داستان اندوهِ ستون حنانه در زمان پیامبر اکرم

  • حکایتی در اثبات حیات نباتات 

  • کارکردِ قوۀ عاقله و حواس در سِیر نزولی و صعودی  حقیقت تعبیر و تأویل رؤیا

  • تکامل برزخی ارواح 

  • بیان اصول یازده‌گانۀ حکیم ملاصدرا در تبیین معاد جسمانی متناسب با سرای آخرت

  • حقیقت و چیستیِ "طی الارض" 

  • مراد از "توجه عرفانی" در اصطلاح 

  • مراد از اتحاد عالم و معلوم 

  • ربوبیت خداوند سبحان به مقتضایِ سعۀ وجودیِ انسان‌ها 

  • شفاعت اهل‌بیت : منوط به اعمال انسان‌‌ها در سرای دنیا 

  • بررسیِ چیستیِ مزاج 

  • تفاوت آلام و لذت‌های دنیا و آخرت 

  • مراد از مقام "لایقفی" انسان 

  • اهمیت سکوت در مسیر تهذیب نفس و خودسازی 

  • تمکنِ انسان کامل جهتِ سفر به عوالم دیگر 

  • تبیین جایگاه ملائکۀ عالین

  • تبیین تناسخ ملکی 

  • لزوم پیمودنِ مقامات معنوی همراه با آموختنِ علم ظاهری 

  • مراد از تفکر اصطلاحی 

  • مراد از فکر منطقی 

  • خاصیت صاحبان نفسِ مکتفی 

  • گونه‌های نبوت 

  • نبوت تشریعی

  • نبوت انبائی 

  • حضرت زهرا در مقام نبوت انبائی 
  • مراد از عرفان و عارف حقیقی در دیدگاه علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی)

  • بیان و شرح اصل سی و یکم از اصول ایقانیِ؛ کتاب "انسان در عرف عرفان

  • گونه‌های عالم خیال 

  • کیفیت حصول تمثلات عالم خیالیِ منفصل 

  • کیفیت ادراکات انسانی 

  • مراتب ادراک در کلام امیرالمؤمنین علی

  • تفاوت غذای روح و جسم 

  • مراد از فوق تجردبودن نفس انسان

  • تقسیم‌بندیِ علوم 

  • مراتب دانش‌ها و علوم بشری 

  • مراتب حقیقت واحدۀ انسانی

  • تبیین ادراک قوۀ احساس

  • تبیین ادراک قوۀ خیال 

  • تبیین ادراک قوۀ تعقل و توهم 

  • تفاوت نحوۀ ادراک قوۀ تعقل و توهم

  • تفاوت واسطه و آلت در ادراکات نفس انسان 

  • قائدۀ امکان اشرف و اخس

  • برخی از وجوه معانیِ حدیث "مَنْ عَرَفَ نفسَه، فقد عَرَفَ ربَّه" 

  • مفهوم جوهر و عرض 

  • اقسام جوهر 

  • مراد از مجردبودن فعلِ عقل 

  • اقسام عرض 

  • تفاوت اضافۀ مقولیه با اضافۀ اشراقیه 

  • تفاوت جنس و ماده

  • تفاوت فصل و ماده 

  • واحد حقیقی و واحد عددی

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • نتایج برآمده از اصل چهلم 

  • سخنی در باب لطافت نفس و اثرپذیریِ سریع آن 

  • خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی) در حکمت نزول برخی از آیات قرآن 

  • مجذوبینِ سالک و سالکینِ مجذوب 

  • جذبه‌های عرفانی و روحانی؛ با مثال و بدون مثال 

  • مفهوم شطحیات اهل عرفان 

  • تفاوت مقام ولایت و خلافت

  • وجه برتری انسان کامل نسبت به ملائکه

  • لزوم مجاورت ایمان و عمل صالح 

  • لزوم حرکت در مسیر بندگی تنها به قصد عبودیت خداوند سبحان 

  • معنای عالم "ذر" در لغت و اصطلاح 

  • تقسیم عوالم هستی 

  • پیمان‌ گرفته‌شده در عالم ذر از فرزندان حضرت آدم

  • استشمام رایحۀ معطرِ افلاک توسط حکیمان الهی 

  • استدلال فلاسفۀ مشاء بر ردِّ امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • استدلال حکیم ملاصدرا بر امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • مفهوم انسان واقعی

  • تفاوت تمثل و تشکل 

  • مراد از تمثل اعمال 

  • اقسام رؤیای صادقه 

  • مراد از تعبیر و شخص معبّر 

  • آیات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • روایات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • حکایتی در باب تجسم اعمال 

  • پاداش بهشت، استوار بر پایبندی به دو اصل 

  • روایت قیس‌بن عاصم از پیامبر اکرم

  • شبهات برتراند راسل 

  • تبیین شبهات برتراند راسل 

  • پاسخ به شبهات برتراند راسل 

  • بیان عوالم گوناگون

  • حقیقتِ چشم برزخی

  • خاطره‌ای در بیان شامّۀ برزخیِ علامه محمدتقی جعفری

  • مسیر دست‌یابی به ادراکات برزخی 

  • مبحث اعتدال مزاج 

  • معیار حقیقی‌بودنِ مکاشفات و رؤیاهای انسان 

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • حکمت‌های نهفته در ورای احکامِ شرعی

  • انواع مکاشفات 

  • کیفیت معاد جسمانی 

  • اوصاف حقیقیِ وجود 

  • حیاتِ همۀ پدیده‌های هستی از دیدگاه اهل معرفت 

  • داستان اندوهِ ستون حنانه در زمان پیامبر اکرم

  • حکایتی در اثبات حیات نباتات 

  • کارکردِ قوۀ عاقله و حواس در سِیر نزولی و صعودی  حقیقت تعبیر و تأویل رؤیا

  • تکامل برزخی ارواح 

  • بیان اصول یازده‌گانۀ حکیم ملاصدرا در تبیین معاد جسمانی متناسب با سرای آخرت

  • حقیقت و چیستیِ "طی الارض" 

  • مراد از "توجه عرفانی" در اصطلاح 

  • مراد از اتحاد عالم و معلوم 

  • ربوبیت خداوند سبحان به مقتضایِ سعۀ وجودیِ انسان‌ها 

  • شفاعت اهل‌بیت : منوط به اعمال انسان‌‌ها در سرای دنیا 

  • بررسیِ چیستیِ مزاج 

  • تفاوت آلام و لذت‌های دنیا و آخرت 

  • مراد از مقام "لایقفی" انسان 

  • اهمیت سکوت در مسیر تهذیب نفس و خودسازی 

  • تمکنِ انسان کامل جهتِ سفر به عوالم دیگر 

  • تبیین جایگاه ملائکۀ عالین

  • تبیین تناسخ ملکی 

  • لزوم پیمودنِ مقامات معنوی همراه با آموختنِ علم ظاهری 

  • مراد از تفکر اصطلاحی 

  • مراد از فکر منطقی 

  • خاصیت صاحبان نفسِ مکتفی 

  • گونه‌های نبوت 

  • نبوت تشریعی

  • نبوت انبائی 

  • حضرت زهرا در مقام نبوت انبائی 
  • مراد از عرفان و عارف حقیقی در دیدگاه علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی)

  • بیان و شرح اصل سی و یکم از اصول ایقانیِ؛ کتاب "انسان در عرف عرفان

  • گونه‌های عالم خیال 

  • کیفیت حصول تمثلات عالم خیالیِ منفصل 

  • کیفیت ادراکات انسانی 

  • مراتب ادراک در کلام امیرالمؤمنین علی

  • تفاوت غذای روح و جسم 

  • مراد از فوق تجردبودن نفس انسان

  • تقسیم‌بندیِ علوم 

  • مراتب دانش‌ها و علوم بشری 

  • مراتب حقیقت واحدۀ انسانی

  • تبیین ادراک قوۀ احساس

  • تبیین ادراک قوۀ خیال 

  • تبیین ادراک قوۀ تعقل و توهم 

  • تفاوت نحوۀ ادراک قوۀ تعقل و توهم

  • تفاوت واسطه و آلت در ادراکات نفس انسان 

  • قائدۀ امکان اشرف و اخس

  • برخی از وجوه معانیِ حدیث "مَنْ عَرَفَ نفسَه، فقد عَرَفَ ربَّه" 

  • مفهوم جوهر و عرض 

  • اقسام جوهر 

  • مراد از مجردبودن فعلِ عقل 

  • اقسام عرض 

  • تفاوت اضافۀ مقولیه با اضافۀ اشراقیه 

  • تفاوت جنس و ماده

  • تفاوت فصل و ماده 

  • واحد حقیقی و واحد عددی

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • نتایج برآمده از اصل چهلم 

  • سخنی در باب لطافت نفس و اثرپذیریِ سریع آن 

  • خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی) در حکمت نزول برخی از آیات قرآن 

  • مجذوبینِ سالک و سالکینِ مجذوب 

  • جذبه‌های عرفانی و روحانی؛ با مثال و بدون مثال 

  • مفهوم شطحیات اهل عرفان 

  • تفاوت مقام ولایت و خلافت

  • وجه برتری انسان کامل نسبت به ملائکه

  • لزوم مجاورت ایمان و عمل صالح 

  • لزوم حرکت در مسیر بندگی تنها به قصد عبودیت خداوند سبحان 

  • معنای عالم "ذر" در لغت و اصطلاح 

  • تقسیم عوالم هستی 

  • پیمان‌ گرفته‌شده در عالم ذر از فرزندان حضرت آدم

  • استشمام رایحۀ معطرِ افلاک توسط حکیمان الهی 

  • استدلال فلاسفۀ مشاء بر ردِّ امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • استدلال حکیم ملاصدرا بر امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • مفهوم انسان واقعی

  • تفاوت تمثل و تشکل 

  • مراد از تمثل اعمال 

  • اقسام رؤیای صادقه 

  • مراد از تعبیر و شخص معبّر 

  • آیات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • روایات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • حکایتی در باب تجسم اعمال 

  • پاداش بهشت، استوار بر پایبندی به دو اصل 

  • روایت قیس‌بن عاصم از پیامبر اکرم

  • شبهات برتراند راسل 

  • تبیین شبهات برتراند راسل 

  • پاسخ به شبهات برتراند راسل 

  • بیان عوالم گوناگون

  • حقیقتِ چشم برزخی

  • خاطره‌ای در بیان شامّۀ برزخیِ علامه محمدتقی جعفری

  • مسیر دست‌یابی به ادراکات برزخی 

  • مبحث اعتدال مزاج 

  • معیار حقیقی‌بودنِ مکاشفات و رؤیاهای انسان 

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • حکمت‌های نهفته در ورای احکامِ شرعی

  • انواع مکاشفات 

  • کیفیت معاد جسمانی 

  • اوصاف حقیقیِ وجود 

  • حیاتِ همۀ پدیده‌های هستی از دیدگاه اهل معرفت 

  • داستان اندوهِ ستون حنانه در زمان پیامبر اکرم

  • حکایتی در اثبات حیات نباتات 

  • کارکردِ قوۀ عاقله و حواس در سِیر نزولی و صعودی  حقیقت تعبیر و تأویل رؤیا

  • تکامل برزخی ارواح 

  • بیان اصول یازده‌گانۀ حکیم ملاصدرا در تبیین معاد جسمانی متناسب با سرای آخرت

  • حقیقت و چیستیِ "طی الارض" 

  • مراد از "توجه عرفانی" در اصطلاح 

  • مراد از اتحاد عالم و معلوم 

  • ربوبیت خداوند سبحان به مقتضایِ سعۀ وجودیِ انسان‌ها 

  • شفاعت اهل‌بیت : منوط به اعمال انسان‌‌ها در سرای دنیا 

  • بررسیِ چیستیِ مزاج 

  • تفاوت آلام و لذت‌های دنیا و آخرت 

  • مراد از مقام "لایقفی" انسان 

  • اهمیت سکوت در مسیر تهذیب نفس و خودسازی 

  • تمکنِ انسان کامل جهتِ سفر به عوالم دیگر 

  • تبیین جایگاه ملائکۀ عالین

  • تبیین تناسخ ملکی 

  • لزوم پیمودنِ مقامات معنوی همراه با آموختنِ علم ظاهری 

  • مراد از تفکر اصطلاحی 

  • مراد از فکر منطقی 

  • خاصیت صاحبان نفسِ مکتفی 

  • گونه‌های نبوت 

  • نبوت تشریعی

  • نبوت انبائی 

  • حضرت زهرا در مقام نبوت انبائی 
  • مراد از عرفان و عارف حقیقی در دیدگاه علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی)

  • بیان و شرح اصل سی و یکم از اصول ایقانیِ؛ کتاب "انسان در عرف عرفان

  • گونه‌های عالم خیال 

  • کیفیت حصول تمثلات عالم خیالیِ منفصل 

  • کیفیت ادراکات انسانی 

  • مراتب ادراک در کلام امیرالمؤمنین علی

  • تفاوت غذای روح و جسم 

  • مراد از فوق تجردبودن نفس انسان

  • تقسیم‌بندیِ علوم 

  • مراتب دانش‌ها و علوم بشری 

  • مراتب حقیقت واحدۀ انسانی

  • تبیین ادراک قوۀ احساس

  • تبیین ادراک قوۀ خیال 

  • تبیین ادراک قوۀ تعقل و توهم 

  • تفاوت نحوۀ ادراک قوۀ تعقل و توهم

  • تفاوت واسطه و آلت در ادراکات نفس انسان 

  • قائدۀ امکان اشرف و اخس

  • برخی از وجوه معانیِ حدیث "مَنْ عَرَفَ نفسَه، فقد عَرَفَ ربَّه" 

  • مفهوم جوهر و عرض 

  • اقسام جوهر 

  • مراد از مجردبودن فعلِ عقل 

  • اقسام عرض 

  • تفاوت اضافۀ مقولیه با اضافۀ اشراقیه 

  • تفاوت جنس و ماده

  • تفاوت فصل و ماده 

  • واحد حقیقی و واحد عددی

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • نتایج برآمده از اصل چهلم 

  • سخنی در باب لطافت نفس و اثرپذیریِ سریع آن 

  • خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی) در حکمت نزول برخی از آیات قرآن 

  • مجذوبینِ سالک و سالکینِ مجذوب 

  • جذبه‌های عرفانی و روحانی؛ با مثال و بدون مثال 

  • مفهوم شطحیات اهل عرفان 

  • تفاوت مقام ولایت و خلافت

  • وجه برتری انسان کامل نسبت به ملائکه

  • لزوم مجاورت ایمان و عمل صالح 

  • لزوم حرکت در مسیر بندگی تنها به قصد عبودیت خداوند سبحان 

  • معنای عالم "ذر" در لغت و اصطلاح 

  • تقسیم عوالم هستی 

  • پیمان‌ گرفته‌شده در عالم ذر از فرزندان حضرت آدم

  • استشمام رایحۀ معطرِ افلاک توسط حکیمان الهی 

  • استدلال فلاسفۀ مشاء بر ردِّ امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • استدلال حکیم ملاصدرا بر امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • مفهوم انسان واقعی

  • تفاوت تمثل و تشکل 

  • مراد از تمثل اعمال 

  • اقسام رؤیای صادقه 

  • مراد از تعبیر و شخص معبّر 

  • آیات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • روایات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • حکایتی در باب تجسم اعمال 

  • پاداش بهشت، استوار بر پایبندی به دو اصل 

  • روایت قیس‌بن عاصم از پیامبر اکرم

  • شبهات برتراند راسل 

  • تبیین شبهات برتراند راسل 

  • پاسخ به شبهات برتراند راسل 

  • بیان عوالم گوناگون

  • حقیقتِ چشم برزخی

  • خاطره‌ای در بیان شامّۀ برزخیِ علامه محمدتقی جعفری

  • مسیر دست‌یابی به ادراکات برزخی 

  • مبحث اعتدال مزاج 

  • معیار حقیقی‌بودنِ مکاشفات و رؤیاهای انسان 

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • حکمت‌های نهفته در ورای احکامِ شرعی

  • انواع مکاشفات 

  • کیفیت معاد جسمانی 

  • اوصاف حقیقیِ وجود 

  • حیاتِ همۀ پدیده‌های هستی از دیدگاه اهل معرفت 

  • داستان اندوهِ ستون حنانه در زمان پیامبر اکرم

  • حکایتی در اثبات حیات نباتات 

  • کارکردِ قوۀ عاقله و حواس در سِیر نزولی و صعودی  حقیقت تعبیر و تأویل رؤیا

  • تکامل برزخی ارواح 

  • بیان اصول یازده‌گانۀ حکیم ملاصدرا در تبیین معاد جسمانی متناسب با سرای آخرت

  • حقیقت و چیستیِ "طی الارض" 

  • مراد از "توجه عرفانی" در اصطلاح 

  • مراد از اتحاد عالم و معلوم 

  • ربوبیت خداوند سبحان به مقتضایِ سعۀ وجودیِ انسان‌ها 

  • شفاعت اهل‌بیت : منوط به اعمال انسان‌‌ها در سرای دنیا 

  • بررسیِ چیستیِ مزاج 

  • تفاوت آلام و لذت‌های دنیا و آخرت 

  • مراد از مقام "لایقفی" انسان 

  • اهمیت سکوت در مسیر تهذیب نفس و خودسازی 

  • تمکنِ انسان کامل جهتِ سفر به عوالم دیگر 

  • تبیین جایگاه ملائکۀ عالین

  • تبیین تناسخ ملکی 

  • لزوم پیمودنِ مقامات معنوی همراه با آموختنِ علم ظاهری 

  • مراد از تفکر اصطلاحی 

  • مراد از فکر منطقی 

  • خاصیت صاحبان نفسِ مکتفی 

  • گونه‌های نبوت 

  • نبوت تشریعی

  • نبوت انبائی 

  • حضرت زهرا در مقام نبوت انبائی 
  • مراد از عرفان و عارف حقیقی در دیدگاه علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی)

  • بیان و شرح اصل سی و یکم از اصول ایقانیِ؛ کتاب "انسان در عرف عرفان

  • گونه‌های عالم خیال 

  • کیفیت حصول تمثلات عالم خیالیِ منفصل 

  • کیفیت ادراکات انسانی 

  • مراتب ادراک در کلام امیرالمؤمنین علی

  • تفاوت غذای روح و جسم 

  • مراد از فوق تجردبودن نفس انسان

  • تقسیم‌بندیِ علوم 

  • مراتب دانش‌ها و علوم بشری 

  • مراتب حقیقت واحدۀ انسانی

  • تبیین ادراک قوۀ احساس

  • تبیین ادراک قوۀ خیال 

  • تبیین ادراک قوۀ تعقل و توهم 

  • تفاوت نحوۀ ادراک قوۀ تعقل و توهم

  • تفاوت واسطه و آلت در ادراکات نفس انسان 

  • قائدۀ امکان اشرف و اخس

  • برخی از وجوه معانیِ حدیث "مَنْ عَرَفَ نفسَه، فقد عَرَفَ ربَّه" 

  • مفهوم جوهر و عرض 

  • اقسام جوهر 

  • مراد از مجردبودن فعلِ عقل 

  • اقسام عرض 

  • تفاوت اضافۀ مقولیه با اضافۀ اشراقیه 

  • تفاوت جنس و ماده

  • تفاوت فصل و ماده 

  • واحد حقیقی و واحد عددی

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • نتایج برآمده از اصل چهلم 

  • سخنی در باب لطافت نفس و اثرپذیریِ سریع آن 

  • خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی) در حکمت نزول برخی از آیات قرآن 

  • مجذوبینِ سالک و سالکینِ مجذوب 

  • جذبه‌های عرفانی و روحانی؛ با مثال و بدون مثال 

  • مفهوم شطحیات اهل عرفان 

  • تفاوت مقام ولایت و خلافت

  • وجه برتری انسان کامل نسبت به ملائکه

  • لزوم مجاورت ایمان و عمل صالح 

  • لزوم حرکت در مسیر بندگی تنها به قصد عبودیت خداوند سبحان 

  • معنای عالم "ذر" در لغت و اصطلاح 

  • تقسیم عوالم هستی 

  • پیمان‌ گرفته‌شده در عالم ذر از فرزندان حضرت آدم

  • استشمام رایحۀ معطرِ افلاک توسط حکیمان الهی 

  • استدلال فلاسفۀ مشاء بر ردِّ امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • استدلال حکیم ملاصدرا بر امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • مفهوم انسان واقعی

  • تفاوت تمثل و تشکل 

  • مراد از تمثل اعمال 

  • اقسام رؤیای صادقه 

  • مراد از تعبیر و شخص معبّر 

  • آیات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • روایات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • حکایتی در باب تجسم اعمال 

  • پاداش بهشت، استوار بر پایبندی به دو اصل 

  • روایت قیس‌بن عاصم از پیامبر اکرم

  • شبهات برتراند راسل 

  • تبیین شبهات برتراند راسل 

  • پاسخ به شبهات برتراند راسل 

  • بیان عوالم گوناگون

  • حقیقتِ چشم برزخی

  • خاطره‌ای در بیان شامّۀ برزخیِ علامه محمدتقی جعفری

  • مسیر دست‌یابی به ادراکات برزخی 

  • مبحث اعتدال مزاج 

  • معیار حقیقی‌بودنِ مکاشفات و رؤیاهای انسان 

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • حکمت‌های نهفته در ورای احکامِ شرعی

  • انواع مکاشفات 

  • کیفیت معاد جسمانی 

  • اوصاف حقیقیِ وجود 

  • حیاتِ همۀ پدیده‌های هستی از دیدگاه اهل معرفت 

  • داستان اندوهِ ستون حنانه در زمان پیامبر اکرم

  • حکایتی در اثبات حیات نباتات 

  • کارکردِ قوۀ عاقله و حواس در سِیر نزولی و صعودی  حقیقت تعبیر و تأویل رؤیا

  • تکامل برزخی ارواح 

  • بیان اصول یازده‌گانۀ حکیم ملاصدرا در تبیین معاد جسمانی متناسب با سرای آخرت

  • حقیقت و چیستیِ "طی الارض" 

  • مراد از "توجه عرفانی" در اصطلاح 

  • مراد از اتحاد عالم و معلوم 

  • ربوبیت خداوند سبحان به مقتضایِ سعۀ وجودیِ انسان‌ها 

  • شفاعت اهل‌بیت : منوط به اعمال انسان‌‌ها در سرای دنیا 

  • بررسیِ چیستیِ مزاج 

  • تفاوت آلام و لذت‌های دنیا و آخرت 

  • مراد از مقام "لایقفی" انسان 

  • اهمیت سکوت در مسیر تهذیب نفس و خودسازی 

  • تمکنِ انسان کامل جهتِ سفر به عوالم دیگر 

  • تبیین جایگاه ملائکۀ عالین

  • تبیین تناسخ ملکی 

  • لزوم پیمودنِ مقامات معنوی همراه با آموختنِ علم ظاهری 

  • مراد از تفکر اصطلاحی 

  • مراد از فکر منطقی 

  • خاصیت صاحبان نفسِ مکتفی 

  • گونه‌های نبوت 

  • نبوت تشریعی

  • نبوت انبائی 

  • حضرت زهرا در مقام نبوت انبائی 
  • مراد از عرفان و عارف حقیقی در دیدگاه علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی)

  • بیان و شرح اصل سی و یکم از اصول ایقانیِ؛ کتاب "انسان در عرف عرفان

  • گونه‌های عالم خیال 

  • کیفیت حصول تمثلات عالم خیالیِ منفصل 

  • کیفیت ادراکات انسانی 

  • مراتب ادراک در کلام امیرالمؤمنین علی

  • تفاوت غذای روح و جسم 

  • مراد از فوق تجردبودن نفس انسان

  • تقسیم‌بندیِ علوم 

  • مراتب دانش‌ها و علوم بشری 

  • مراتب حقیقت واحدۀ انسانی

  • تبیین ادراک قوۀ احساس

  • تبیین ادراک قوۀ خیال 

  • تبیین ادراک قوۀ تعقل و توهم 

  • تفاوت نحوۀ ادراک قوۀ تعقل و توهم

  • تفاوت واسطه و آلت در ادراکات نفس انسان 

  • قائدۀ امکان اشرف و اخس

  • برخی از وجوه معانیِ حدیث "مَنْ عَرَفَ نفسَه، فقد عَرَفَ ربَّه" 

  • مفهوم جوهر و عرض 

  • اقسام جوهر 

  • مراد از مجردبودن فعلِ عقل 

  • اقسام عرض 

  • تفاوت اضافۀ مقولیه با اضافۀ اشراقیه 

  • تفاوت جنس و ماده

  • تفاوت فصل و ماده 

  • واحد حقیقی و واحد عددی

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • نتایج برآمده از اصل چهلم 

  • سخنی در باب لطافت نفس و اثرپذیریِ سریع آن 

  • خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده (حفظه اللّه تعالی) در حکمت نزول برخی از آیات قرآن 

  • مجذوبینِ سالک و سالکینِ مجذوب 

  • جذبه‌های عرفانی و روحانی؛ با مثال و بدون مثال 

  • مفهوم شطحیات اهل عرفان 

  • تفاوت مقام ولایت و خلافت

  • وجه برتری انسان کامل نسبت به ملائکه

  • لزوم مجاورت ایمان و عمل صالح 

  • لزوم حرکت در مسیر بندگی تنها به قصد عبودیت خداوند سبحان 

  • معنای عالم "ذر" در لغت و اصطلاح 

  • تقسیم عوالم هستی 

  • پیمان‌ گرفته‌شده در عالم ذر از فرزندان حضرت آدم

  • استشمام رایحۀ معطرِ افلاک توسط حکیمان الهی 

  • استدلال فلاسفۀ مشاء بر ردِّ امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • استدلال حکیم ملاصدرا بر امکان استشمام روایحِ معطر افلاک 

  • مفهوم انسان واقعی

  • تفاوت تمثل و تشکل 

  • مراد از تمثل اعمال 

  • اقسام رؤیای صادقه 

  • مراد از تعبیر و شخص معبّر 

  • آیات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • روایات تأییدکنندۀ تجسم اعمال در قیامت 

  • حکایتی در باب تجسم اعمال 

  • پاداش بهشت، استوار بر پایبندی به دو اصل 

  • روایت قیس‌بن عاصم از پیامبر اکرم

  • شبهات برتراند راسل 

  • تبیین شبهات برتراند راسل 

  • پاسخ به شبهات برتراند راسل 

  • بیان عوالم گوناگون

  • حقیقتِ چشم برزخی

  • خاطره‌ای در بیان شامّۀ برزخیِ علامه محمدتقی جعفری

  • مسیر دست‌یابی به ادراکات برزخی 

  • مبحث اعتدال مزاج 

  • معیار حقیقی‌بودنِ مکاشفات و رؤیاهای انسان 

  • روایت امیرالمؤمنین علی در توصیف مکاشفات انسان محتضر 

  • حکمت‌های نهفته در ورای احکامِ شرعی

  • انواع مکاشفات 

  • کیفیت معاد جسمانی 

  • اوصاف حقیقیِ وجود 

  • حیاتِ همۀ پدیده‌های هستی از دیدگاه اهل معرفت 

  • داستان اندوهِ ستون حنانه در زمان پیامبر اکرم

  • حکایتی در اثبات حیات نباتات 

  • کارکردِ قوۀ عاقله و حواس در سِیر نزولی و صعودی  حقیقت تعبیر و تأویل رؤیا

  • تکامل برزخی ارواح 

  • بیان اصول یازده‌گانۀ حکیم ملاصدرا در تبیین معاد جسمانی متناسب با سرای آخرت

  • حقیقت و چیستیِ "طی الارض" 

  • مراد از "توجه عرفانی" در اصطلاح 

  • مراد از اتحاد عالم و معلوم 

  • ربوبیت خداوند سبحان به مقتضایِ سعۀ وجودیِ انسان‌ها 

  • شفاعت اهل‌بیت : منوط به اعمال انسان‌‌ها در سرای دنیا 

  • بررسیِ چیستیِ مزاج 

  • تفاوت آلام و لذت‌های دنیا و آخرت 

  • مراد از مقام "لایقفی" انسان 

  • اهمیت سکوت در مسیر تهذیب نفس و خودسازی 

  • تمکنِ انسان کامل جهتِ سفر به عوالم دیگر 

  • تبیین جایگاه ملائکۀ عالین

  • تبیین تناسخ ملکی 

  • لزوم پیمودنِ مقامات معنوی همراه با آموختنِ علم ظاهری 

  • مراد از تفکر اصطلاحی 

  • مراد از فکر منطقی 

  • خاصیت صاحبان نفسِ مکتفی 

  • گونه‌های نبوت 

  • نبوت تشریعی

  • نبوت انبائی 

  • حضرت زهرا در مقام نبوت انبائی 

اطــلاعــات تــمــــاس:

دفـتـر و ساختـمان آموزشـی: قم، خیابان معلم ، بلوار جعفر طیار ، نبش کوچه چهارم 

کدپستی: 3715696797

 

آموزش حضوری و مجازی (ساعت13 تا 18):
09906265794

ارتباطات و روابــط عمــومــی: 09906265794