مشروح سرفصل های درس مناجات خمسه عشر برای آشنایی بیشتر معرفت جویان
- نام استاد: استاد معظم حسینی آملی زید عزه)
- زندگی نامه استاد : از اینجا مطالعه شود
- کتاب تدریسی : صحیفه سجادیه
- تعداد جلسه: 30 جلسه
جهت مشاهده سرفصلها روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.
مناجات التائبین
-
توبه و استغفار به خاطر کوتاهی
-
اشاره به آثار زیان بار گناه که خواری و ذلت در دنیا و آخرت، دوری از خدا و مرگ دلها
-
توبه وسیله نیل به رحمت الهی
-
سخن گفتن با حالت تذلل و زبان التماس و زاری با خداوند،
-
رازداری و پرده پوشی خداوند بر گناهان بنده
-
درخواست بخشش گناهانی که انسان را به گرداب هلاکت میافکند، ببخشد
-
درخواست پرده پوشی نسبت به خطاها و رسواییهای پنهان انسان
-
اشاره به پنج صفت خداوند؛ اجابت کننده درماندگان، برطرف کننده زیان، احسان کننده بزرگ، دانای اسرار و پرده پوشی بر خطاها و درخواست بخشش از خداوند توبه و استغفار به خاطر کوتاهی
-
اشاره به آثار زیان بار گناه که خواری و ذلت در دنیا و آخرت، دوری از خدا و مرگ دلهاست.
-
اشاره به اینکه توبه وسیله نیل به رحمت الهی است.
-
سخن گفتن با حالت تذلل و زبان التماس و زاری با خداوند، انسان را برای دریافت رحمت الهی مستعد میکند
-
اشاره به رازداری و پرده پوشی خداوند بر گناهان بنده
-
درخواست بخشش گناهانی که انسان را به گرداب هلاکت میافکند، ببخشد.
-
درخواست پرده پوشی نسبت به خطاها و رسواییهای پنهان انسان.
-
اشاره به این نکته که گنه کار را مستحق ملامت و سرزنش خدا است: «لک العتبی حتی ترضی»
-
اشاره به پنج صفت خداوند؛ اجابت کننده درماندگان، برطرف کننده زیان، احسان کننده بزرگ، دانای اسرار و پرده پوشی بر خطاها و درخواست بخشش از خداوند
مناجات الخائفین
-
شروع دعا به صورتی که حس ترحم مخاطب و شنونده برانگیخته شود.
-
در خداوند تغییر حالات و انفعال راه ندارد، این گونه سخن گفتن، باعث دریافت فزونتر رحمت الهی میگردد.
-
نشان دادن خود در کمال درماندگی و شرمندگی در درگاه خداوند.
-
باقی بودن بین خوف و رجا و حالتی کسی که نمیداند که عاقبت او به خیر و سعادت میانجامد یا به شقاوت.
-
امیدواری به رحمت و رأفت خداوند در کنار اقرار به گناهکاری.
-
اهتمام در جهت بندگی با همه اعضا و جوارح.
-
باز بودن درهای رحمت الهی به روی موحدان و جویندگان رحمت واسعه الهی.
-
درخواست مشاهده جمال خداوند از خودش.
-
اشتیاق داشتن به وصال خداوند.
-
بیقراری از فراق حق تعالی
مناجات المحبین
- شیرینی محبت خداوند
-
اگر کسی به جوار خداوند بار یافت و به قرب معبود انس گرفت، حتی لحظهای از حال و هوای انس به قرب الهی خارج نمیشود -
مقام قرب و ولایت خداوند. -
بندگی و خودسازی -
شوق به لقای الهی -
راضی بودن به قضا و قدر الهی از لوازم محبت به خداوند. -
مقام رضا و تسلیم -
مقام مجذوبان و شیفتگانش وشاهدان -
توجه تام و دایمی به خداوند -
مقام آه و ناله -
انوار قدسی لطف پروردگار -
نظاره و تماشای محبوب
مناجات المریدین
- وصال و تقرب به خداوند
-
توسل -
عبادتهای شبانه روزی ، اهل خشیت در پیشگاه با عظمت خدا -
توسل و تمسک به راهنمایان و پیشگامان راه رسیدن به خداوند -
ویژگی های راهنمایان: برخورداری از آبشخور کمال و تعالی، برخورداری از محبت خالصانه به خداوند و درک لذت مناجات و نیل به مقاصد عالی. -
لطف، عنایت، فضل و احسان خداوند به بندگان مطیع و فرمان بردار خویش و رحمت و رأفت او را در حق غافلان به عنون صفات ویژه خداوند -
مراتب عالی محبت و عرفان
مناجات المطیعین
- درخواست توفیق بندگی و انجام تکالیف الهی از خداوند
-
درخواست زدوده شدن شک و تردید از دل انسان از خداوند؛ -
معرفی شک و گمان فاسد به عنوان بستر فتنه؛ -
درخواست سوار شدن بر کشتیهای نجات و رحمت الهی؛ کسی که سوار کشتی نجات و رحمت الهی میشود، از لذت مناجات با معبود بهرهمند و سرشار میشود. -
درخواست توفیق مجاهدت در راه خداوند، مجاهدت نظامی و جهاد با نفس و خودسازی که جهاد اکبر نامیده شده است. -
اشاره به اینکه انسان، از خود اصالت و استقلالی ندارد و هستی او عاریه است: فَاِنَّا بِكَ وَلَكَ. -
شفیع و وسیله قرار دادن خداوند نزد خودش. -
هیچ شفیع و وسیله مستقلی جز خداوند نیست: «وَلا وَسيلَةَ لَنا اِلَيْكَ اِلاَّ اَنْتَ». -
در دعاهای خویش، همت والا داشتن و درخواست عالیترین مقامات را از خداوند داشته باشیم. -
درخواست قرار گرفتن در زمره صالحان و نیکان
مناجات المعتصمین
- دعا با نهایت ذلت و درماندگی و با اعتراف به فقر و نداری و بیچارگی.
- هیچ امیدی به غیر خدا نیست.
- ورای عزت و قدرت الهی، عزت و قدرتی وجود ندارد.
- ذکر اسمای الهی متناسب با مقام التجا و اعتصام به خداوند.
- انسان باید به خاطر گناهان خویش به درگاه الهی معتصم شود و درخواست رحمت او را داشته باشد نه خطرات و بلاهای مادی و دنیوی.
- درخواست از خداوند با نهایت خضوع و تواضع.
- توسل به فرشتگان و بندگان شایسته خداوند با نهایت تواضع.
- درخواست بخشش از خداوند به حق فرشتگان و بندگان شایسته حق و مقام ایشان.
- درخواست سکینه و آرامش.
- درخواست غرق کردن انسان در انوار محبت الهی.
- درخواست نگاهداشتن انسان در کنف عصمت الهی.
مناجات مفتقرین
- برطرف شدن کمبودهای زندگی انسان، تنها با لطف و مهر الهی
-
دیگران نیزمانند خودمان فقیرند و ناتوان در برطرف کردن فقر و تهیدستی انسان. -
خداوند مقصود و مطلوب جویندگان و ولی صالحان و شایستگان. -
تنها راه حل مشکلات انسان، توجه به خداوند و چنگ زدن به ریسمان الهی و انجام دستورات او. -
عبادت و اعمال نیک انسان، ناشی از توفیق الهی. -
اعتراف به ذلت و خواری خود و ناچیز دانستن عبادات خویش.مناجات الذاکرین
- عدم توانایی انسان در به جای آوردن حق ذکر و یاد خداوند.
-
اگر خداوند فرمان نمیداد که او را یاد کنیم، ما او را منزه از یاد خود میدانستیم. -
ذکر خدا، منتی است از سوی او بر انسان و نعمتی بزرگ. -
درخواست توفیق ذکر و یاد خداوند. -
هیچ عقلی از معرفت و شناخت خدا بیبهره نیست و خداوند عقلها را چنان آفریده است که بتوانند او را بشناسند: «وَ عَلى مَعْرِفَتِکَ جُمِعَتِ الْعُقُولُ الْمُتَبایِنَةُ» -
حصول آرامش دل با یاد خداوند است: «نفوس جز با یاد تو آرامش و سکونت نمییابند.» -
هدف نهایی انسان رویت خدا و لقاءالله و رسیدن به مرحلهای است که هیچ حجاب و حائلی بین انسان و خدا نباشد. -
رسیدن به لقاء الله، هدف خلقت -
هر لذت غیر الهی و هر لذتی که غیر ذکر خدا حاصل شده است، نادرست و نیازمند به استغفار است -
مناجات الراجین
- امید به خداوند و رحمت بیانتهای او.
-
محدود نبودن درخواست انسان از خدا و امید به فضل الهی -
لزوم درخواست همه نعمتهای دنیوی و اخروی از خداوند و امید به فضل او داشتن -
درخواست نعمتهای معنوی و اخروی -
درخواست مقامات الهی از خداوند در کنار درخواستهای مادی -
ستودن خداوند و ذکر اسماء و صفات الهی در کنار درخواست از او -
مناجات الراغبین
- خوف و رجا
-
توجه به راه طولانی سفر آخرت و نداشتن زاد و توشه کافی -
توکل و اعتماد به رحمت بینهایت خدا به انسان -
سفارش به شیعیان به داشتن همتِ بلند. -
درخواست درجات متعالی از خداوند در هنگام مناجات. -
بیان حسن ظن به اکرام و انعام نیکوی خویش در بهرهمندی از مقام قرب و جوار خدا. -
توجه به این نکته که هر کسی بر حسب معرفت و مرتبه کمالی خویش در پیشگاه الهی، قصور و تقصیر دارد وگناهی نموده است، باید از آن استغفار کند. -
امید به رحمت بیکران الهی در کنار توجه به کوتاهی خود در بندگی خداوند.
- این دوره دارای گواهینامه از طرف دانشگاه ادیان و مذاهب و قرآن و حدیث می باشد.
- مزایا دوره: 1- فراگیری یک دوره معرفت دینی
- 2- تربیت مدرس و بکارگیری مدرسین
- 3- استفاده از ظرفیت دانش پژوهان
- 4- ارتباط نزدیک با اساتید دوره
- هزینه دوره:
جهت ثبت نام دوره روی لینک زیر کلیک کنید.