تاریخ انتشار: 1399/04/19     
معناى اضلال

 

معناى اضلال

اگر بگويى : در بعضى از آيات و دعاها و روايات آمده است كه خدا مضل (گمراه كننده ) نيز هست ؛ مانند من يشاء الله يضلله و من يشا يجعله على صراط مستقيم  يا فان الله يضل من يشاء و يهدى من يشاء  پس اين ، چگونه با سخنان قبلى سازگار است ؟
در جواب مى گوييم : اضلال يعنى اين كه كسى را از روى هواهاى نفسانى و اغراض شخصى كينه و حسدى كه در خوددارى از راه منحرف كرده ، به او آسيب رسانى ، تا با گمراه نمودنش بر او غلبه و برترى يابى و مخفى نيست كه اسناد اضلال به خداى متعال ، عقلا قبيح است ؛ زيرا عقل اين را اجازه نمى دهد؛ پس نسبت دادن اضلال به خداوند تعالى به معنايى حقيقى نبوده ، بلكه بايد سبب و علتى ديگر داشته باشد.
پس بايد گفت : شك نيست كه خدا، هر كس را بخواهد گمراه مى كند، و به ضلالت مى كشاند و در اين سرى نهفته است كه با مثال روشن مى شود و مثال ، عبارات از اين است كه : اگر تو فرزندانى داشته باشى و هيچ دستور و فرمانى به آنان نداده باشى ، نمى تواند گفت : كه فلانى از پدرش اطاعت كرده است و فلانى نافرمانى .
ولى هنگامى كه به آنان دستورى دادى كه خيرشان در آن نهفته است و بعضى از فرزندان آن را پذيرفتند، در اين صورت مى توان به گروه اول مطيع و به گروه دوم ، عاصى گفت .
از آن جا كه اين فرمان محتوى مصلحت و هدايت آنان است ، پس تو آن ، گروه اول را هدايت و ارشاد كرده اى و از آن جايى كه گروه دوم به خود ظلم كرده ، دستور را ناديده گرفته اند، مى توان گفت كه تو گروه اول را هدايت كرده اى و گروه دوم را گمراه . به اين معنى كه اگر تو اين دستور را وضع نكرده بودى ، هدايت و گمراهى از يكديگر متمايز نمى شد.
چه قبل از نشان دادن راه نمى توان گفت فلانى هدايت يافت و ديگرى گمراه شد. در حقيقت گروه دوم از انجام دستور و فرمان تو دور شده ، گمراه گرديده اند. پس ، تو را با توجه به اين معناى دقيق و لطيف مى توان مضل و گمراه كننده دانست .
چون معناى مثال را دريافتى ، جواب را نيز خواهى يافت و آن عبارت است از اين كه : اگر ارسال رسل و انزال كتب نبود، ناپاك و خبيث از پاك و طيب تميز داده نمى شد، و صحيح نبود كه گفته شود: فلانى به راه راست هدايت شده ، به رستگارى رسيد و ديگرى گمراه شد و عصيان كرد و بد بخت شد.
از آنجا كه دستور، همان قرآن است و قرآن ، راه و معيار و ميزان ، و خداوند متعال آن را براى هدايت بندگانش نازل كرده است و هر كس تكبر ورزد و از دستورات آن سرپيچى كند، گمراه شده و به خود ستم كرده است ، پس ‍ بر اساس همين معنا گفته مى شود كه خدا او را گمراه كرده است و يا خداوند، مضل و گمراه كننده است . مگر نمى بينى كه هميشه اضلال به ظالمان و خاسران و كافران و امثال آنان اضافه مى شود مانند آيات زير:
(( و يضل الله الظالمين ؛ خدا ظالمان را گمراه مى كند ))  و (( و من يضلل فاولئك هم الخاسرون ؛ كسانى كه گمراه مى شوند خاسر و زيانكارند ))  و (( كذلك يضل الله الكافرين ؛ همين گونه خدا كافران را گمراه مى كند )) و آيات ديگر. پس معنا را درياب و غنيمت شمار.

منبع:لقاء الله ، ص 56

برچسب‌ها: علامه حسن زاده, علامه, عرفان, علما, بزرگان, سیروسلوک،عرفان عملی, فلسفه, هندسه, نجوم, شعر, علوم, علم, عرفان اسلامی, شیخ عارف؛ واصل به مقام قرب, الله, فانی به الله, باقی بلله, فقیه, فقیه صمدی, عارف مکاشف, مکاشفه, حساب, محقق, متحقق, اسرار, اشعار, تفسیر انفسی, حسن زاده, آملی, ریاضیات, جبر, کمال, انسان, انسان کامل, عرش, عرفانی, عرفا, زندگینامه, اثر, آثار, شعر عرفانی, قم, تهران, بزرگان, مشاهیر, جملات, جملات ناب, نکات ناب, اساتید, فنون, معارف, تدریس, واصل, عارف واصل, فصوص, علامه طباطبایی, ابن سینا, پندهای حکیمانه, دستور اخلاقی, توصیه های سیرسلوکی, دستو رالعملهای عرفانی، کتاب عرفانی، عرفان عملی ، ابن عربی ، سهروردی ، سبک زندگی، سبک زندگی قرآنی ، سبک زندگی ایرانی، فلسفه غرب، علامه، حضرت علامه، ابوالفضائل، موسسه ‌، موسسه آوای توحید، آوای توحید، موسسه علمی تربیتی آوای توحید، مدرسه معرفتی،ملاصدرا، متعالیه، سبزواری ، ملاهادی، شعرانی، قمشه ای ، رهبری، امام خمینی، عرفان نظری، صدرالدین قونوی، استاد ضیایی، استاد صمدی، استاد حسینی ، استاد حسن رمضانی، استاد یزدان پناه، استاد حسین علیپور ، استاد خسروپناه، علامه طباطبایی، الهی طباطبایی، آموزش مجازی، علوم انسانی، علوم اسلامی توحید ، انسان کامل، حوزه علمیه قم، حرم مطهر، حرم ، عرفا، صوفیه، عارفان صدراسلام، خانقاه، خواجه نصیرالدین طوسی، وحدت وجود، حرکت جوهری ، فیلسوف، فلسفه اسلامی، مصباح الانس
اشتراک گذاری:
نظرات

اطــلاعــات تــمــــاس:

دفـتـر و ساختـمان آموزشـی: قم، خیابان معلم ، بلوار جعفر طیار ، نبش کوچه چهارم 

کدپستی: 3715696797

 

آموزش حضوری و مجازی (ساعت13 تا 18):
09906265794

ارتباطات و روابــط عمــومــی: 09906265794