معاذ پسری داشت که پیش از وی از این سرا سفری شد...
...معاذ پسری داشت که پیش از وی از این سرا سفری شد.رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این نامه را در تغزیت معاذ بدو نوشت : " از محمد رسول الله به معاذ بن جبل ، سلام برتو ! حمد میکنم خدایی را که جز او خدایی نیست. اما بعد ، خیر بی تابی تو در مصیبت فرزندت که قضای الهی بر ویجاری شد به من رسید. همانا که فرزند تو از موهبت های گوارای الهی بوده و به عاریت در دست تو سپرده.خداوند تو را تا زمانی بدو لذت بخشود و به وقت معلوم او را از تو بگرفت . پس " انا لله و انا الیه راجعون ".مبادا بی تابی تو پاداشت را تباه کند.اگر بر ثواب مصیبت خود برسی هر آینه خواهی دانست که آن در برابر عظمت ثوابی که خداوند برای اهل تسلیم و صبر آماده کرده است ، اندک است.
بدان که بی تابی مرده را بر نمی گرداند و قدر را دفع نمی کند. شکیبایی نیکو پیشه کن و به موعود وفا کردن جوی. و اندوه تو بر چیزی که لازم تو است و بر جمیع خلق به وقتش نازل خواهد شد، نگذرد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته."
اندوه خواه با بردباری و خواه با بیتابی سپری خواهد شد.اگر چون آزادگان و بزرگان شکیبایی پیشه کرده ای ، چه بهتر . وگرنه اندوه آنچنان که از گولان و چهارپایان سپری می شود، به سر آید.هرکسی از مرگ میترسد در حقیقت از خود می ترسد.وگرنه مرگ سبب انتقال از نقص به کمال و از داری به دار دیگر است.آدمی مهمان سفره ی کردار خود و بهره مند از کشتزار خود است.به عبارت دیگر محشور با اعمال خود است بلکه عین اعمال خود است.اگر کشت او نیک است " و ما عندالله خیر للابرار"
و اگر تخم بد کاشته است " ولا تجزون الا ما کنتم تعملون ".انتقال از اصلاب به ارحام و از ارحام به این نشئه و از این نشئه به نشئه ی دیگر متدرجا از منزلی به منزل دیگر سفر کردن و از گاهواره ای پس از گاهواره ای به در رفتن است. " ان الی ربک الرجعی " ، " و کلهم آتیه یوم القیامه فردا "
حجت کبرای حق ولی الله اعظم امام اول در اوان ارتحال فرموده : " و الله ما فجانی من الموت وارد کرهته ولاطالع انکرته و ماکنت الا کقارب ورد وطالب وجد و ماعند الله خیر للابرار" . " سوگند به خداوند از جانب مرگ فرود آمده ای ناگهانی که آن را ناخوش بدارم ، و ظهور کننده ای که آن را زشت بشمارم به من روی ننمود. من در اشتیاق به مرگ چنانم که خواهنده ی آبی به آب فرود آید و جوینده ای که خواسته ی خود را بیابد و آنچه در نزد خداست برای نیکوکاران بهتر است."
این که منطق حجت خداست ببین شاگردان و پیروانشان را چه حالت است :
جفت او دیدش بگفتا واحرب پس بلالش گفت نی نی واطرب
این همی گفت ورخش درعین گفت نرگس وگلبرگ و لاله میشکفت
خوشا به حال کسانی که به خطاب " یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه " مخاطبند و به دعوت " فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی " مشرف. اگر داری طرب کن . اگر نداری طلب کن . اگر آیی در باز است ، و اگر نیایی حق بی نیاز است.
منبع : نامه ها و برنامه ها