كلمه عليا در توقيفيت اسماء

تاریخ انتشار: 1399/04/31     
كلمه عليا در توقيفيت اسماء

مسئله توقيفيت اسماء , مسئله اى است كه هم در تفسير و كلام از آن بحث مى شود و هم در حكمت و عرفان . ولى بين بحث كلامى و تفسيرى و بحث حكمى و عرفانى آن از جهاتى فرق است ...

مسئله توقيفيت اسماء , مسئله اى است كه هم در تفسير و كلام از آن بحث مى شود و هم در حكمت و عرفان . ولى بين بحث كلامى و تفسيرى و بحث حكمى و عرفانى آن از جهاتى فرق است . زيرا اولا : مراد از اسماء در كلام و تفسير , اسماء الله ملفوظى يا مكتوبى است ولى در حكمت و عرفان , مراد از آنها اسماء الله تكوينى است و ثانيا : مراد از توقيفيت در كلام و تفسير , توقف داشتن يا داشتن تسميه حق تعالى به اسمى از اسماء كمالى بر اذن شارع است ولى در عرفان و حكمت مراد از آن , اختصاص داشتن هر اسمى از اسماء الله تكوينى به موطن خاص خود است و ثالثا : بحث ياد شده در تفسير و كلام , بيشتر جنبه فقهى دارد تا اعتقادى , بر خلاف بحث حكمى و عرفانى آن كه فقط جنبه نظرى و معرفتى دارد , نه چيز ديگر .
بارى حضرت استاد حسن زاده آملى دام بقاءه در رساله (( كلمه عليا در توقيفيت اسماء )) كه اولين اثر مستقل در موضوع ياد شده است , كليه مطالب فوق الذكر را با نظم و ترتيب خاصى , طى هشت باب بررسى كرده و بدين طريق مجموعه اى نفيس را در باره مباحث مربوط به توقيفيت اسماء از جنبه هاى مختلف خصوصا عرفانى و كلامى به اهل فضل و دانش اهداء نموده است .

حضرت استاد خود در مقدمه ء رساله مذكور چنين آورده است :

(( اين رساله به عدد درهاى بهشت , در هشت باب از توقيفيت اسماى الهى سخن مى گويد . آن را در تابستان هزار و سيصد و پنجاه و سه هجرى شمسى در آمل كه با جمعى پريشان حلقه ء ذكر و جلسه انس و محفل درس معقل درس داشته بود , روزانه تصنيف و شبانه تدريس مى كرد و اينك كه زمستان هزار و سيصد و شصت و نه هجرى شمسى است , به شيوه اى كه در پيش روى خواننده گرامى است تنظيم , و كراسه اى به عنوان يادنامه جاويد , به حضور والاى شهيد سعيد فاضل بسيار گرانقدر رشيد سيد حسن شاهچراغى دامغانى رحمة الله عليه تقديم مى دارد . اميد است كه مورد پسند ارباب بينش و اصحاب دانش واقع افتد و نگارنده را اثرى پايدار به يادگار بماند )) .

همان گونه كه مذكور افتاد رساله ياد شده در هشت باب تنظيم گرديده است كه ذيلا به عناوين آنها اشاره مى شود :

باب اول : در تقرير محل نزاع در توقيفيت اسماء الله تعالى شأنه .

باب دوم : در بيان اسماء و صفات وجودى و سلبى و اسماء ذات و اسماء صفات و اسماء افعال .

باب سوم : در علت توقيفى بودن اسماء در نزد اكثرى اهل شرع به خصوص متكلمان .

باب چهارم : در نقل برخى از آيات قرآنى در توقيفيت اسماء الله تعالى و
نقل بعضى از اقوال مفسران .

باب پنجم : در بيان عدد اسماء الله و عظمت اسمائه .

باب ششم : در توقيفيت اسماء نزد عارفان و حكيمان .

باب هفتم : در بيان اختصاص اطلاق سمعى و بصير در ميان قواى ظاهرى پنجگانه بر بارى تعالى .

باب هشتم : در اطلاق اسماى الهى با مراعات ادب مع الله عز اسمه .

اين رساله در سال 1371 توسط انتشارات دفتر تبليغات اسلامى به طبع رسيده است .

منبع:مرورى بر آثار و تأليفات استاد فرزانه حضرت آيت الله علامه حسن حسن زاده آملى[ دامت معاليه] -استاد رمضانی

برچسب‌ها: علامه حسن زاده, علامه, عرفان, علما, بزرگان, سیروسلوک،عرفان عملی, فلسفه, هندسه, نجوم, شعر, علوم, علم, عرفان اسلامی, شیخ عارف؛ واصل به مقام قرب, الله, فانی به الله, باقی بلله, فقیه, فقیه صمدی, عارف مکاشف, مکاشفه, حساب, محقق, متحقق, اسرار, اشعار, تفسیر انفسی, حسن زاده, آملی, ریاضیات, جبر, کمال, انسان, انسان کامل, عرش, عرفانی, عرفا, زندگینامه, اثر, آثار, شعر عرفانی, قم, تهران, بزرگان, مشاهیر, جملات, جملات ناب, نکات ناب, اساتید, فنون, معارف, تدریس, واصل, عارف واصل, فصوص, علامه طباطبایی, ابن سینا, پندهای حکیمانه, دستور اخلاقی, توصیه های سیرسلوکی, دستو رالعملهای عرفانی، کتاب عرفانی، عرفان عملی ، ابن عربی ، سهروردی ، سبک زندگی، سبک زندگی قرآنی ، سبک زندگی ایرانی، فلسفه غرب، علامه، حضرت علامه، ابوالفضائل، موسسه ‌، موسسه آوای توحید، آوای توحید، موسسه علمی تربیتی آوای توحید، مدرسه معرفتی،ملاصدرا، متعالیه، سبزواری ، ملاهادی، شعرانی، قمشه ای ، رهبری، امام خمینی، عرفان نظری، صدرالدین قونوی، استاد ضیایی، استاد صمدی، استاد حسینی ، استاد حسن رمضانی، استاد یزدان پناه، استاد حسین علیپور ، استاد خسروپناه، علامه طباطبایی، الهی طباطبایی، آموزش مجازی، علوم انسانی، علوم اسلامی توحید ، انسان کامل، حوزه علمیه قم، حرم مطهر، حرم ، عرفا، صوفیه، عارفان صدراسلام، خانقاه، خواجه نصیرالدین طوسی، وحدت وجود، حرکت جوهری ، فیلسوف، فلسفه اسلامی، مصباح الانس
اشتراک گذاری:
نظرات

اطــلاعــات تــمــــاس:

دفـتـر و ساختـمان آموزشـی: قم، خیابان معلم ، بلوار جعفر طیار ، نبش کوچه چهارم 

کدپستی: 3715696797

 

آموزش حضوری و مجازی (ساعت13 تا 18):
09906265794

ارتباطات و روابــط عمــومــی: 09906265794