آن اسمى كه موجب ارتقاء و اعتلاى گوهر انسان است كه تا درجه درجه بجايى مى رسد كه در ماده كائنات تصرف مى كند همان اسم عينى است....
آن اسمى كه موجب ارتقاء و اعتلاى گوهر انسان است كه تا درجه درجه بجايى مى رسد كه در ماده كائنات تصرف مى كند همان اسم عينى است كه چون انسان به حسب وجود و عين به هر اسمى از اسماى الهيه كه كلمات كن او هستند متصف شود، سلطان آن اسم و خواص عينى او در او ظاهر مى شود كه همان اسم مى گردد، و آنگاه ديگران هم بكنند آنچه مسيحا مى كرد.
دم چو فرو رفت ها است
هو است چو بيرون رود
يعنى از او در همه
هر نفسى هاى و هواست
منبع: انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه