معجزات سفراى الهى بر دو قسم است : قولى و فعلى .
معجزات سفراى الهى بر دو قسم است : قولى و فعلى .
معجزات فعلى : تصرف در كائنات و تسخير آنها و تأثير در آنها , به قوت ولايت تكوينى انسانى به اذن الله است , همچون شق القمر و شق الارض و شق البحر و شق الجبل و شق الشجر و ابراى اكمه و ابرص و احياى موتى , و غيرها .
ابراى اكمه و ابرص از حضرت مسيح عليه السلام بود كه فرمود[ : ( و ابرىء الاكمه و الابرص و أحى الموتى باذن الله ] شق الجبل از صالح پيغمبر عليه السلام , به تفاسير قرآن كريم ضمن كريمه[ : ( فقال لهم رسول الله ناقه الله و سقيها ] در سوره شمس , و به باب سيزدهم نبوت بحار رجوع شود . و شق الارض و شق البحر از موسى كليم عليه السلام كه اولى را در هلاك قارون , و دومى را در هلاك فرعون , اعجاز فرمود . و شق القمر و شق الشجر از خاتم انبياء صلى الله عليه و آله . واقعه شق الشجر در خطبه قاصعه نهج البلاغه آمده است كه اميرالمؤمنين فرمود : درخت به امر رسول الله صلى الله عليه و آله از جاى خود كنده شده و مانند مرغى بال زنان به سوى پيغمبر اكرم شتافت تا در نزد آن جناب ايستاد , معجزه فعلى است .
قلع درب قلعه خيبر به دست يدالله اميرالمؤمنين امام على عليه السلام از معجزات فعلى و قدرت ولايت تكوينى آن جناب است . عالم جليل عمادالدين طبرى كه از اعلام قرن ششم هجرى است در كتاب بشاره المصطفى لشيعه المرتضى به اسنادش روايت كرده است كه امير عليه السلام فرمود :
[ ( و الله ما قلعت باب خيبر وقذفت به اربعين ذرا عالم تحس به اعضائى بقوه جسديه و لا حركه غذائيه و لكن ايدت بقوه ملكوتيه و نفس بنور ربها مستضيئه ]( . و همين حديث شريف را جناب صدوق در مجلس هفتاد و هفتم امالى خود با اندك اختلافى در متن آن به اسنادش روايت كرده است .
منبع : انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه