پیامرسان های موسسه آوای توحید

 

  ایتا (اعلانات مدرسه)

 

  آپارات

 

  ایتا

 

  تلگرام

برهان بیانگر اسرار وحی است

تاریخ انتشار: 1399/05/10    
برهان بیانگر اسرار وحی است

نگارنده به هر انسان ورزيده به فكر برهانى , و شايسته به خطاب عقلانى ارائه مى دهد كه حكمت متعالى و صحف عرفانى تفسير انفسى منطق وحى الهى اعنى كشف اتم محمدى اند . بيانگر اسرار روايات و رموز آيات فن شريف برهان است , اعنى كه همه مبرهن به براهين واقعى اند....

نگارنده به هر انسان ورزيده به فكر برهانى , و شايسته به خطاب عقلانى ارائه مى دهد كه حكمت متعالى و صحف عرفانى تفسير انفسى منطق وحى الهى اعنى كشف اتم محمدى اند . بيانگر اسرار روايات و رموز آيات فن شريف برهان است , اعنى كه همه مبرهن به براهين واقعى اند.

قلم در طرد معرفت فكرى زدن , و خط بطلان به منشورات براهين عقلى كشيدن , و دين الهى را جداى از عرفان و برهان داشتن و پنداشتن ستمى بس بزرگ است . و در عين حال تميز بين دو نحو ارتزاق لا كلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم ( مائده 66 ) را ندادن سخنى سخت سست است . هيچگاه بشر نمى تواند از منطق و برهان بى نياز باشد چنانكه از وحى و رسالت , و آن كس كه بخواهد فرضا يكى از مطالب منطقى يا فلسفى را رد كند بايد با دليل رد كند . و دليل خود فلسفه است و منطق , پس اقامه دليل بر رد مبانى علوم نظريه كردن , با سلاح دليل به جنگ دليل رفتن است .

اگر چه هيچ دانشى به پايه بزرگى و ارزشمندى علم عرفان بالله نيست , و آن كس كه عرفان ندارد نه دنيا را دارد و نه آخرت را , و لكن چنانكه عارف به فيلسوف مى گويد حق تعالى را بايد با هر دو ديده نگريست كه نه تشبيه لازم آيد و نه تنزيه عين تشبيه , همچنين حق اين است كه معارف و علوم را بايد با هر دو چشم عقل و عرفان نگريست كه هر دو بر اساس منطق و برهان اند .
اولياى دين ما عليهم السلام در مقام احتجاج و استدلال به طريق فكر و نظر اقدام مى فرمودند و احتجاج شيخ اجل ابو منصور احمد بن على بن ابى طالب طبرسى متوفى سنه 588 ه ق , و احتجاج بحار در اين مطلب سند زنده و دو شاهد عدل اند . و ديگر جوامع روايى ماثور از اهل بيت عصمت و وحى نيز در اين امر برهان قاطع اند , بلكه قرآن مجيد حجت بالغه است كما لا يخفى على اهله .

قرآن كريم در چند جا احتجاج انبياء عليهم السلام را حكايت فرموده است , فصل اول احتجاج طبرسى در همين موضوع احتجاجات قرآن است , و عبارت او اين است : ([ فصل فى ذكر طرف مما امر الله فى كتابه من الحجاج و الجدال بالتى هى احسن , و فصل اهله , قال الله تعالى فى كتابه مخاطبا لنبيه محمد صلى الله عليه و آله و جادلهم بالتى هى احسن , و قال عزمن قائل : و لا تجادلوا اهل الكتاب الا بالتى هى احسن ]( . . .

منبع: قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند.

برچسب ها: علامه حسن زاده, علامه, عرفان, علما, بزرگان, سیروسلوک،عرفان عملی, فلسفه, هندسه, نجوم, شعر, علوم, علم, عرفان اسلامی, شیخ عارف؛ واصل به مقام قرب, الله, فانی به الله, باقی بلله, فقیه, فقیه صمدی, عارف مکاشف, مکاشفه, حساب, محقق, متحقق, اسرار, اشعار, تفسیر انفسی, حسن زاده, آملی, ریاضیات, جبر, کمال, انسان, انسان کامل, عرش, عرفانی, عرفا, زندگینامه, اثر, آثار, شعر عرفانی, قم, تهران, بزرگان, مشاهیر, جملات, جملات ناب, نکات ناب, اساتید, فنون, معارف, تدریس, واصل, عارف واصل, فصوص, علامه طباطبایی, ابن سینا, پندهای حکیمانه, دستور اخلاقی, توصیه های سیرسلوکی, دستو رالعملهای عرفانی، کتاب عرفانی، عرفان عملی ، ابن عربی ، سهروردی ، سبک زندگی، سبک زندگی قرآنی ، سبک زندگی ایرانی، فلسفه غرب، علامه، حضرت علامه، ابوالفضائل، موسسه ‌، موسسه آوای توحید، آوای توحید، موسسه علمی تربیتی آوای توحید، مدرسه معرفتی،ملاصدرا، متعالیه، سبزواری ، ملاهادی، شعرانی، قمشه ای ، رهبری، امام خمینی، عرفان نظری، صدرالدین قونوی، استاد ضیایی، استاد صمدی، استاد حسینی ، استاد حسن رمضانی، استاد یزدان پناه، استاد حسین علیپور ، استاد خسروپناه، علامه طباطبایی، الهی طباطبایی، آموزش مجازی، علوم انسانی، علوم اسلامی توحید ، انسان کامل، حوزه علمیه قم، حرم مطهر، حرم ، عرفا، صوفیه، عارفان صدراسلام، خانقاه، خواجه نصیرالدین طوسی، وحدت وجود، حرکت جوهری ، فیلسوف، فلسفه اسلامی، مصباح الانس
اشتراک گذاری:

نظرات

اطـــــــــلاعـــــــــــــــــات تــــــــــــــــــــمــــــــــــــــاس:

    دفـــــــتــــــر و ساخـــتـــمان آموزشــی : قم، میدان جهاد، بلوار رضوی، کوچه یک، اواسط کوچه، کدپستی: 3715696797        


 آموزش حضوری و مجازی (ساعت13 تا 18) : 02537710447


ارتباطات و روابــــــــــــط عمـــــومــــــــی:   09906265794