كه يارد وصف قد دلربايش نظر بگشا به خد جانفزايش
....
كه يارد وصف قد دلربايش نظر بگشا به خد جانفزايش
يارد به معنى توانستن است ، و قد دلربا مقام ذات اوست كه احدى را قدرت وصف ذات نيست كه يحذركم الله نفسه و الله رؤ وف بالعباد.
لذا ذات حق نه مدلول دليل حكيم است و نه مشهود عارف .
مراد از خد جانفزا همان ((وجه الله )) است كه صادر اول است . ((فاينما تولوا فثم وجه الله )).
اين همه عكس مى و نقش مخالف كه نمود
يك فروغ رخ ساقيست كه بر جام افتاد
خال مقام وحدت مطلقه و احديت و جمع جمع است ، و خط امتداد وجودى صادر نخستين است كه سريان وجه الله در كثرات است كه رق منشور همه است و همه كثرات بر آن پرده آويخته منقوش اند كه يدبر الامر من السماء الى الارض ثم يعرج اليه است .
منبع: باب هجدهم دفتر دل-شارح:استاد صمدی آملی