کلمه نود و نه رساله صد کلمه در معرفت نفس
آن كه در ارتباط بى تكليف و بى قياس خود با پروردگارش درست بينديشد , دريابد كه صلوة سبب مشاهده است و مشاهده محبوب قرة عين محب است , لذا رسول الله صلى الله عليه و آله فرمود:( جعلت قرة عينى فى الصلوة ) .زيرا كه صلوة مناجات بين حق تعالى و عبد اوست , و چون صلوة مناجات است ذكر حق است , و ذاكر حق همنشين حق است و حق جليس اوست , و كسى كه جليس ذاكر خود است او را مى بيند والا جليس او نيست , لذا وصى عليه السلام فرمود :( لم اعبد ربالم اره )
پس صلوة مشاهده و رؤيت است , يعنى مشاهده عيانى روحانى و شهود روحى در مقام جمعى است , و رؤيت عينى در مظاهر فرقى است .
به عبارت اخصر : مشاهدة در مقام جمعى است , و رؤيت در مظاهر فرقى . پس اگر مصلى صاحب بصر و عرفان نباشد كه نداند حق تعالى براى هر چيز و از هر چيز متجلى است , حق را نمى بيند .