آنكه در رشدخوددقت كند، میبيند او را دو گونه غذابايد:
غذائى كه مايه پرورش تن اوست وغذائى كه مايه پرورش روان اوست.
و هريك رادهانى خاص است :
دهان آن، دهانست، و دهان اين گوش. نه ازغذاى تن روان پرورش مى يابد وفربه میشود، ونه ازغذاى روان تن .
آب مظهر و ظلل حيات و علم است و تن مرتبه نازله نفس و ظل آن است .
دهان آن، دهانست، و دهان اين گوش. نه ازغذاى تن روان پرورش مى يابد وفربه میشود، ونه ازغذاى روان تن .
آب مظهر و ظلل حيات و علم است و تن مرتبه نازله نفس و ظل آن است .
تن تشنه آب خواهد كه ظل حيات است ، و روان تشنه علم خواهد كه اصل آن است .
امام ملك و ملكوت ، صادق آل محمد صلى الله عليه و آله در تفسير طعام كريم فلينظر الانسان الى طعامه فرمود: علمه الذى ياخذه عن ياخذه .
امام ملك و ملكوت ، صادق آل محمد صلى الله عليه و آله در تفسير طعام كريم فلينظر الانسان الى طعامه فرمود: علمه الذى ياخذه عن ياخذه .
بنگر كه غذاى جسم و جان تو چگونه است؟ بدان كه غذا باهمه اختلاف انواع وضروب آن، مظهر بقاء و از سد نه اسم قيوم و با مغتذى مسانخ است ، و تغذى حب دوام ظهور اسم ظاهرو احكام آن است .