تجرّد نفوس حيوانيه‏

تاریخ انتشار: 1399/04/03     
تجرّد نفوس حيوانيه‏

 

 

 ... در اين مبحث مى‏خواهيم ثابت كنيم نفوس حيوانيه اعم از انسان و غير انسان مجرد است؛ يعنى حلول در يكى از اعضا ننموده مانند قوه شامه و باصره كه به پراكنده شدن عضو از بين برود. مشّائين در اين مسأله‏ مخالفند، يعنى مى‏گويند نفس حيوانى منطبع و از اعراض جسم است و ليكن بسيارى از حكماى اسلام قائل به تجرد آن شده‏اند بلكه بعضى از فلاسفه اروپا مانند «فالاماريون» دليل بر تجرد هر مدركى آورده است.

      ادله‏اى كه صدر المتالهين در كتاب اسفار { اسفار، ج 8، ص 42- 44، چاپ 9 جلدى. } ذكر نموده است، اول اينكه حيوان به واسطه استيلاى حرارت بدنش لا ينقطع در تغيير است به طورى كه احتياج به غذا اثبات اين مطلب را مى‏كند و ليكن شخص او از اول حيات تا آخر آن باقى است.

      به اين دليل فلاماريون در اول كتاب خود موسوم به مجهول و مسائل روحى اشاره كرده مى‏گويد:

      اتحاد هميشگى- من- با وجود تغيير و تبديل دائمى ماده مغز ... اثبات مى‏كند وجود روحانى روح ما و بقاى آن را بعد از فناى اعضاى بدنى. انتهى.

      و چنان كه معلوم است اين دليل در حيوان نيز جارى است.

      دوم اينكه بعد از اثبات وحدت و مغايرت نفس با مزاج و قوا يا قوه‏اى است على حده و در عضوى از اعضاى بدن مانند مغز حلول نموده يا مجرد از بدن است. و به هر حال معلوم است كه حيوان وجود خود را ادراك مى‏نمايد و اگر نفس حيوان، يعنى آن قوه كه مجمع همه ادراكات و ارادات حيوانيه است، در عضوى مانند مغز قرار داشته باشد عالم به وجود خويش نخواهد بود چون هيچ قوه جسمانى خودش را درك نمى‏كند؛ مثلا چشم خود را نمى‏بيند و انگشت زبرى و درشتى خود را بلا واسطه به قوه لامسه ادراك نمى‏نمايد، براى اينكه قوه جسمانى اگر بخواهد چيزى را ادراك كند بايد مدرك در آن تأثيرى كند و به عبارت ديگر يك نوع فشارى بر مدرك وارد آورد و چون خود جسم در خود تأثيرى نمى‏كند اين است كه خود را درك نمى‏نمايد. و بنابراين، آن قوه كه در حيوان مجمع ارادات و ادراكات اوست در هيچ عضوى از اعضاى وى حلول ننموده و مجرد است.

       بنابر تقرير فوق، كسى نمى‏تواند بگويد كه علم حيوان به وجود خويش به اين است كه بدن خود را مى‏بيند؛ چون در مبحث سابق بيان كرديم كه در حيوان يك قوه ديگر غير از قواى پراكنده كه هر يك منصب مخصوصى دارند و غير از بدن است كه او مجمع همه است و آن قوه را مى‏گوييم كه مدرك خويش است و در اين مبحث ثابت مى‏نماييم كه در هيچ عضوى نيست.

 

 

 

منبع : هزار و یک کلمه ؛ علامه حسن زاده آملی

برچسب‌ها: علامه حسن زاده, علامه, عرفان, علما, بزرگان, سیروسلوک،عرفان عملی, فلسفه, هندسه, نجوم, شعر, علوم, علم, عرفان اسلامی, شیخ عارف؛ واصل به مقام قرب, الله, فانی به الله, باقی بلله, فقیه, فقیه صمدی, عارف مکاشف, مکاشفه, حساب, محقق, متحقق, اسرار, اشعار, تفسیر انفسی, حسن زاده, آملی, ریاضیات, جبر, کمال, انسان, انسان کامل, عرش, عرفانی, عرفا, زندگینامه, اثر, آثار, شعر عرفانی, قم, تهران, بزرگان, مشاهیر, جملات, جملات ناب, نکات ناب, اساتید, فنون, معارف, تدریس, واصل, عارف واصل, فصوص, علامه طباطبایی, ابن سینا, پندهای حکیمانه, دستور اخلاقی, توصیه های سیرسلوکی, دستو رالعملهای عرفانی، کتاب عرفانی، عرفان عملی ، ابن عربی ، سهروردی ، سبک زندگی، سبک زندگی قرآنی ، سبک زندگی ایرانی، فلسفه غرب، علامه، حضرت علامه، ابوالفضائل، موسسه ‌، موسسه آوای توحید، آوای توحید، موسسه علمی تربیتی آوای توحید، مدرسه معرفتی،ملاصدرا، متعالیه، سبزواری ، ملاهادی، شعرانی، قمشه ای ، رهبری، امام خمینی، عرفان نظری، صدرالدین قونوی، استاد ضیایی، استاد صمدی، استاد حسینی ، استاد حسن رمضانی، استاد یزدان پناه، استاد حسین علیپور ، استاد خسروپناه، علامه طباطبایی، الهی طباطبایی، آموزش مجازی، علوم انسانی، علوم اسلامی توحید ، انسان کامل، حوزه علمیه قم، حرم مطهر، حرم ، عرفا، صوفیه، عارفان صدراسلام، خانقاه، خواجه نصیرالدین طوسی، وحدت وجود، حرکت جوهری ، فیلسوف، فلسفه اسلامی، مصباح الانس
اشتراک گذاری:
نظرات

اطــلاعــات تــمــــاس:

دفـتـر و ساختـمان آموزشـی: قم، خیابان معلم ، بلوار جعفر طیار ، نبش کوچه چهارم 

کدپستی: 3715696797

 

آموزش حضوری و مجازی (ساعت13 تا 18):
09906265794

ارتباطات و روابــط عمــومــی: 09906265794