امیرالمومنین صورت عقل کلّ و مظهر بر وجه اتمّ
و حضرت زهرا سلام الله علیها صورت نفس کل بر وجه اتمّ
انسان کامل اگر مرد باشد مظهر و صورت عقل کل است و اگر زن باشد مظهر و صورت نفس کل است؛ بنابر این سیّد اوصیاء و سرّ انبیاء و مرسلین علیّ عالی اعلی، صورت عقل کلّ و مظهر او بر وجه اتمّ است، و همچنین حقیقت امّ الکتاب سیّده نساء عالمین فاطمه بتول زهراء(س) صورت نفس کل بر وجه اتمّ است.« مرج البحرین یلتقیان، بینهما برزخٌ لایبغیان،....یخرج منهما الّوءلوء والمرجان.(دو دریا را روان ساخت و به هم آمیخت در حالی که به همدیگر می رسند و سطوح آن دو با هم تلاقی می کنند، درمیان این دو برزخی است-یعنی حاجز و مانع و پرده ای است- که از حدّ خود تجاوز نمی کنند و به در نمی روند، از آن دو لوءلوء و مرجان بیرون می آید.)
امین الاسلام طبرسی در تفسیر مجمع البیان از سلمان فارسی و سعید بن جبیر و سفیان ثوری روایت نقل کرده است که آن دو دریا علی و فاطمه اند و برزخ محمد(ص) است و لوءلوء ومرجان حسن و حسین اند.
در روایت آمده است که پیغمبر(ص) فاطمه را دوست می داشت و او را به «امّ ابیها» -یعنی مادر پدرش- کنیه داده بود.
و من می گویم: چون عقل کلّ،پدر است و نفس کلّ مادر ، و همه موجودات از آن دو ظهور یافته اند، و مادر انوار و فضائل فاطمه عقیله رسالت، مظهر نفس کلّ بر وجه اتمّ است؛ پس بنابر این تفسیر انفسی اقوم، آن جناب مادر پدرش حضرت خاتم انبیاء (ص) است.پس بفهم.
http://najmoddin.parsiblog.com/
شرح فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة،علامه حسن زاده آملی، ص121